کپک زدن رب گوجه فرنگی

کپک زدن رب گوجه فرنگی

کپک زدن رب گوجه فرنگی به عنوان یه مسله فوق العاده مهم برای هر کدبانویی ایرانی است. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ضمن پرداختن به علت به وجود آمدن این میله چگونه از کپک زدن رب جلوگیری کنیم. همانطور که می‌دانید رب گوجه یکی از ویژه ترین فرآورده‌های به‌دست‌آمده از صیفی‌جات است. این محصول وظیفه و نقش طعم دهندگی و خوش طعم شدن غذاها به هنگام آشپزی را بر عهده دارد. در واقع رب گوجه مهم‌ترین چاشنی اکثر غذاها به‌ویژه غذاهای ایرانی می‌باشد. حال ممکن است این چاشنی فوق العاده به دلایلی دچار کپ زدگی شود و سلامتی ما را به خطر بیندازد در ادامه مبحث به دلایل کپک زدگی رب گوجه می پردازیم.

علت کپک زدن رب گوجه فرنگی

کپک زدن رب خانگی یکی از مشکلاتی است که خانم های خانه دار اغلب با آن مواجه می شوند و اگر شما هم به تازگی رب خانگی تان دچار کپک زدگی شده است در این مقاله علت کپک زدن رب خانگی و راه های رفع کپک زدگی رب گوجه خانگی می پردازیم.

1- رطوبت یکی از مهمترین دلایل کپک زدن رب خانگی است. کپک ها برای رشد خود نیازمند مواد ارگانیک گرم و مرطوب می باشند در نتیجه رب خانگی بهترین مکان برای رشد کپک ها است. این نوع قارچ ها در محل های بسته و مرطوب رشد خوبی دارد و منجر به خراب شدن مواد غذایی ما مثل رب گوجه می شود.

2- دمای پایین یخچال و دمای بالای رب گوجه فرنگی سبب ایجاد لایه ای از کپک روی رب گوجه خانگی می شود. بنابراین اگر خودتان رب تهیه می کنید حتماً بعد از خنک شدن کامل رب خانگی، آن را در یخچال قرار دهید.  توجه داشته باشید سم های تولید شده ناشی از کپک زدن رب گوجه خانگی در لایه های پایینی آن نیز نفوذ می کنند. این سموم غیر قابل مشاهده برای سلامتی بسیار خطرناک هستند.

3-قرار داشتن رب در یک محیط باز و مواجه شدن رب با اکسیژن

در گذشته بسیاری از خانم ها برای نگهداری بهتر رب گوجه فرنگی خانگی سطح آن را با یک لایه روغن می پوشاندند. با این روش اکسیژن رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری می گردد. گرچه یکی از روش های مناسب نگهداری مواد غذایی، قرار دادن آن ها در یخچال است، اما رشد بسیاری از باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال فقط کند می شود نه متوقف بنابراین در یخچال هم مواد غذایی مثل رب خانگی را در مدت زمان مشخص می توان نگهداری کرد.

راه های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

نگهداری رب گوجه در فریزر

بهترین راه برای نگهداری رب گوجه فرنگی، نگه داری آن در فریزر است، به این ترتیب که ابتدا روی یک سینی و کاغذ شیرینی پزی مقادیر یک قاشق غذاخوری را به صورت توپی قرار دهید و سپس سینی را به طور کامل در فریزر بگذارید. پس از آنکه گلوله های رب گوجه به طور کامل یخ زدند، سینی را از فریزر در بیاورید و گلوله های رب را در ظرفی شیشه ای درب دار بگذارید. حالا آن ظرف شیشه ای را جداگانه در فریزر بگذارید و هر موقع که رب گوجه فرنگی می خواستید نیز می توانید با توجه اینکه هر گلوله رب، یک قاشق غذاخوری می باشد به راحتی مقدار لازم خود را بردارید. رب گوجه خوشاب

ریختن کمی روغن روی رب گوجه فرنگی

یکی دیگر از راه های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی این است که سطح روی رب گوجه فرنگی را ابتدا صاف کنید و سپس به مقدار لازم روغن زیتون را روی رب گوجه خود بریزید تا به عنوان لایه ای بتواند از رشد باکتری ها جلوگیری نماید و در مقابل هوا از آن محافظت کند. همچنین لازم نیست هر دفعه که از رب استفاده می کنید دوباره روغن بریزید تنها کافی است که با یک قاشق روی رب گوجه فرنگی را صاف و یکدست نماید. رب گوجه روژین

استفاده از ظروف نگهداری کوچک و دردار

جهت جلوگیری از کپک زدن باید ظرف نگهداری رب را کاملاً پر کنید تا هوای اضافی داخل ظرف باقی نماند. همچنین توصیه می شود تا حد امکان از ظرف های کوچک استفاده نمایید. در صورت زیاد بودن حجم رب، بعد از باز شدن ظرف اصلی و بزرگ رب آن را در ظرف های کوچک و دردار تقسیم بندی کنید. قرار دادن پوشش مناسب روی سطح رب نیز برای جلوگیری از رشد قارچ ها ضروری است.از جمله این ظروف  مثل ظرف نوشابه و ظرف های شیشه ای .

استفاده از یک قاشق تمیز و خشک

جهت جلوگیری از کپک زدن رب هنگام مصرف آن از یک قاشق کاملاً تمیز و خشک استفاده نمایید. قاشق خیس، کثیف و چرب موجبات انتقال رطوبت به رب و رشد کپک ها در آن را فراهم می کند .نوع و جنس قاشق تأثیر در کپک زدن رب گوجه فرنگی نخواهد داشت. البته بهتر است قبل از برداشتن رب از ظرف قاشق را خوب بشویید و سپس کاملاً خشک کنید. رب گوجه تبرک

جوشاندن قوطی رب قبل از استفاده

جوشاندن قوطی قبل از بازکردن هم با کاهش میزان آلودگی سطح قوطی از رشد و گسترش میکروب ها و قارچ ها جلوگیری کرده و شما به راحتی هر زمان که خواستید می توانید از آن استفاده کنید .

بسته بندی رب در کیسه فریزر

قرار دادن رب های بسته بندی شده در کیسه تمیز درون سطحی صاف در فریزر علاوه بر جلوگیری از کپک زدن رب مصرف آن را راحتر می کند. در صورت نیاز به رب می توانید قسمتی از رب منجمد شده در کیسه فریزر را شکسته و به غذا اضافه نمایید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *