مصرف تن ماهی در بارداری

مصرف تن ماهی در بارداری

دانستنی های مصرف تن ماهی در بارداری

دوران بارداری یک دوره بسیار ویژه است که مادر باید به شدت مراقب سلامتی خود و جنینش باشد. ازجمله مهمترین مسایلی که در سلامتی تاثیر گذار است تغذیه سالم و رژیم غذایی درست است. زنان باردار باید به این نکته توجه کنند و مواد غذایی مضر را از رژیم غذایی خود حذف کنند و یا به حداقل برسانند. مصرف تن ماهی در بارداری ، یکی از چالش هایی است که فکر زنان باردار را به خود مشغول می کند. از این رو، مقاله ای که در ادامه می آید، درباره امن بودن یا نبودن مصرف تن ماهی در دوران بارداری نکاتی را ارائه می کنیم . باید خاطر نشان سازیم در این مقاله هم به مزیت و هم ممنوعیت مصرف بیش از حد تن ماهی خواهیم پرداخت. خرید تن ماهی .

مزایای مصرف تن ماهی در بارداری

مصرف مقدار محدود ماهی تن در دوران بارداری، نه تنها به شما و جنینتان آسیب نمی رساند، بلکه مزایایی نیز برای شما و کودکتان به همراه دارد که در زیر به انها اشاره می کنیم : 

1-تامیین کننده پروتئین های مورد نیاز بدن

مواد معدنی، ویتامین دی و اسید های چرب امگا 3 که رشد جنینتان را افزایش می دهد، تامین می کند.

2-امگا 3 موجود در این ماهی ها به رشد مغز، چشم و اعصاب جنینتان کمک زیادی خواهد کرد. 

اگر چه ماهی تن غذای کاملی در دوران بارداری نبوده، اما مزایای خوردن محدود آن بیش از خطرات آن است به هر حال در زیر به دلایلی که نباید به مصرف بیش از اندزه تن ماهی در این دوران بپردازیم:

علت ممنوعیت مصرف تن ماهی در بارداری

همانطور که اشاره کردیم مصرف تن ماهی میتواند برای زن باردار مفید باشد اما اگر این مصرف بیش از حد باشد قطعا مضراتی به همراه دارد. و البته باید در نظر داشته باشید که مصرف برخی غذا ها همزمان با تن ماهی ممنوعیت دارد و میتواند خطرناک باشد.

1- مقدار جیوه موجود در تن ماهی بسیار بیشتر از مقدار ایمن برای مادران می باشد. جیوه از بدن انسان دفع نمی شود و وقتی فردی باردار است به راحتی می تواند در روند رشد و نمو جنین تاثیر گذاشته و آثار بد و گاها جبران ناپذیری را به همراه دارد. 

2-خوردن مواد غذایی کنسرو شده در بارداری ممنوع است. مواد غذایی کنسرو شده نه تنها حاوی مقدار بسیار زیادی نمک و مواد نگهدارنده می باشند که برای مادران باردار به شدت مضر است، بلکه ترکیبات موجود در لایه درونی کنسروها نیز می تواند در روند رشد جنین اختلال ایجاد کند. به این ترتیب لازم است از خوردن بیش از حد کنسرو تن ماهی در بارداری خودداری نمایید.

خطرات مصرف این محصول در دوران بارداری

همان طور که اشاره شد، مصرف بیش از حد ماهی تن در دوران بارداری، صرف نظر از آن که تازه یا کنسرو شده باشد، مضر می باشد. در ادامه به خطرات مصرف ماهی تن در دوران بارداری خواهیم پرداخت. 

1-مصرف بیش از حد ماهی تن می تواند میزان جیوه بدن شما را افزایش دهد و در نتیجه باعث آسیب به مغز و اعصاب در حال رشد جنینتان گردد. 

2-مصرف جیوه که از طریق تن ماهی به بدن وارد می شود می تواند منجر به آسیب های قلبی گردد. 

3- تاخیر در رشد جنین یکی دیگر از عوامل ممنوعیت مصرف زیاد تن ماهی است.

4- اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و آسیب های جسمانی

5-ماهی تن همچنین حاوی آلاینده های زیست محیطی، مانند: دیوکسین ها و پلی کلرید بی فنل ها است که با ورود به بدن شما در رشد جنین اختلال ایجاد می کند.

6- به دلیل وجود (BPA) در پوشش قوطی های فلزی، احتمال وارد شدن (BPA) به بدن شما و تاثیر بر رشد مغز جنین وجود دارد.

7- ماهی تن کنسرو شده حاوی نمک است و مصرف آن میزان سدیم بدن شما را افزایش می دهد و در نتیجه احتمال افزایش فشار خون شما بالا می رود.

مصرف تن ماهی در بارداری چه میزان باشد بهتر است؟ 

اکثر متخصصان تغذیه و پزشکان به این نکته اشاره می کنند که بیش از 4 قوطی ماهی تن در هفته مصرف نکنید. اگر ماهی تن تازه مصرف می کنید، نباید بیش از 2 عدد در هفته بخورید. اگر سایر غذاهای دریایی را نیز مصرف می کنید، باید مصرف ماهی را تعدیل نمایید و در یک هفته سایر غذاهای دریایی را با ماهی تن میل نکنید. 

شرکت پخش مواد غذایی رومیانی بهترین عرضه کننده مواد غذایی در سطح کشور میباشد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *