مزایای روغن سرخ کردنی

روغن سرخ کردنی

آشنایی با روغن سرخ کردنی

روغن یکی از مواد غذایی بسیار مورد نیاز در آشپزخانه هر ایرانی است فرهنگ غذایی ایران به نسبت سایر کشورها متفاوت است و میزان استفاده از روغن‌ سرخ کردنی بسیار زیاد است.

فرهنگ غذايي كشورهاي ديگر به این‌گونه كه مواد غذایی را فقط كمي تفت‌داده و مسلماً چنين فرهنگ غذايي نيازي به استفاده از روغن سرخ‌کردني نخواهد داشت و مردم بیشتر از روغن‌هاي خالص مثل روغن كنجد، زيتون، سويا و. . . استفاده می‌کنند. در این کشورها این نوع روغن بیشتر مصرف صنعتی دارد و در رستوران‌های مثل مک‌دونالد که بیشتر بر پایه پالم و مشتقات پالم است به مصرف می‌رسد.

انواع روغن‌ها

روغن‌ها به لحاظ مواد تشکیل دهند بر دو پایه حیوانی و گیاهی تولید می‌شوند که این دو نوع ممکن است به‌صورت های جامد، مایع و نیمه جامد در بازار عرضه شوند.

روغن‌ها بسته به نوع مصرف به دو دسته  روغن سرخ کردنی و روغن‌های پخت‌وپز با توجه به پروسه‌ی متفاوت در تولید تقسیم می‌شوند. خرید روغن سرخ کردنی

روغن‌های سرخ کردنی معمولاً در انواع روغن مایع، روغن نیمه جامد و جامد تولید و بیشتر در برندهای مختلفی مثل اویلا، آفتاب، لادن، فامیلا، مازولا و بهار در بازار موجود هستند.

مزیت استفاده از روغن سرخ کردنی

  • استفاده از روغن‌هاي با اسيد چرب ترانس بالا (مثل پالم) با استاندارهای سازمان استاندارد یکی نیست با این وجود استفاده از این نوع روغن که دارای مقدار پالم پایین و مقدار مجاز است برای آشپزی بسیار توصیه می‌شود.
  • پایین بودن میزان اسیدهای چرب ترانس باعث بالا رفتن میزان مضر شدن غذاهای سرخ‌شده می‌شود درصورتی‌که با استفاده از این نوع روغن فکری بهتر در مقابله با مضرات این‌گونه غذاها محسوب می‌شود چرا که اسیدهای چرب آن به نسبت سایر روغن‌های آشپزی پایین‌تر می‌باشد.
  • روغن سرخ‌كردني چون نسبت به حرارت مقاوم می‌باشد به نظر مي‌رسد بهترين گزينه براي مصارف سرخ‌كردني است. اين روغن‌ها فقط يك‌بار بايد مورداستفاده قرار بگیرند
  • روغن‌های جامد با داشتن هیدروژنه حاوی اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس موجب ابتلا شدن مصرف‌کننده به خطر ابتلا امراض قلبی و عروقی می‌شود درصورتی‌که استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی تا حد زیادی از این نوع بیمارها  جلوگیری می‌کند.
  • غذاهای سرخ کردنی نیازمند این هستند که مدت زیادی حرارت ببیند این میزان از حرارت اگر روغن معمولی باشد سرطان‌زا می‌شود اما اگر از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده شود می‌توان تا حدودی از این نوع آسیب جلوگیری کرد و میزان آن را پایین آورد.

روش تولید روغن‌ سرخ کردنی چگونه است؟

برخی از روغن‌ها به دلیل داشتن اسیدهای چربی در برابر حرارت مقاومت بیشتری به نسبت سایر روغن‌ها دارند. پالم از جمله دانه‌های روغنی است که تعداد کربن‌هایش بالاست و در برابر حرارت مقاوم است در تولید این روغن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  1. روش هیدروژنه که در آن اسیدهای چرب اشباع‌نشده را اشباع کرده و پیوندهای دوگانه برای بالا رفتن مقاومت در برابر حرارت به پیوند یگانه تبدیل می‌شوند.
  2. روش استری کردن که در آن با زیاد کردن زنجیره اسید چرب یا همان کربن‌ها این روغن تولید می‌شود. فروشگاه رومیانی
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *