روغن بدون ترانس چیست؟

روغن بدون ترانس

معرفی روغن بدون ترانس

اسید‌های چرب ترانس عمدتاً اسید‌های چرب غیراشباعی می‌باشند که منبع اصلی‌شان روغن‌های مایع گیاهی‌اند. مثلاً اگر روغن‌های مایع گیاهی را زیاد حرارت دهیم یا با آن‌ها فوم، خامه و … درست کنیم، اسید‌های چرب غیراشباعی که در روغن‌های مایع گیاهی به‌صورت طبیعی وجود دارند، تغییر ایزومری داده و این ایزومر تغییریافته بی‌نهایت برای بدن مضر می‌باشد. در حالت طبیعی وقتی روغن مایع گیاهی تحت شرایط استاندارد تولیدشده باشد، انتظار می‌رود که این روغن کمترین مقدار اسید چرب ترانس را در خود داشته باشد. البته که امروزه روغن بدون ترانس این مشکل را حل کرده است. بیشترین مقدار اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های هیدروژنه شده نباتی است (که قبلاً مقدارشان بسیار زیاد بود) و همان روغن‌های مایعی هستند که در صنعت در اثر هیدروژناسیون، اسید چرب غیراشباع را به اسید چرب اشباع تبدیل می‌نمایند.

چون این فرآیند تحت تأثیر حرارت و هیدروژناسیون و کاتالیزور نیکل صورت می‌گیرد باعث شده که اسید چرب غیراشباع ایزومر ۶ به ایزومر ترانس تبدیل درنتیجه بیشترین اسید چرب ترانس در روغن‌های هیدروژنه شده نباتی هستند نه روغن‌های مایع گیاهی معمولی. اما در کرم‌ها، بیسکوییت‌های کرم‌دار، شیرینی‌های خامه‌ای و در کل صنایع قنادی، کیک، شکلات‌سازی و بیسکوئیت سازی که روغن تحت تأثیر گرما و اکسیژن هستند، به‌خصوص اگر از روغن مایع استفاده‌شده باشد، این فرآیند ایزومراسیون اتفاق می‌افتد و مقدار اسید چرب ترانس در آن محصول بالا می‌رود.

روغن

روغن یکی از مواد اولیه در پخت‌وپز محسوب می‌شود و از زمان‌های دور پایه اصلی غذاها بوده است اما امروزه به دلیل یکسری مسائل سلامتی و رژیمی کم‌کم از لیست خرید مواد غذایی خارج شد اما با پیشرفت دانش بشری و حذف یکسری مواد مضر غذایی دوباره به سبد غذایی اضافه شد به‌گونه‌ای که استفاده از روغن در پخت غذا و رژیم‌های درمانی بسیار مؤثر و البته پرکاربرد شد. به‌طورکلی در بخش پخت‌وپز دو شکل روغن به‌صورت مایع و جامد وجود دارد. که بسته به مواد تشکیل‌دهنده هرکدام نکات مثبت و منفی زیادی در برابر سلامتی افراد دارند.عطاری آنلاین

از دیدگاه بسیاری از متخصصان در حوزه سلامت و بهداشت می‌توان گفت روغن مایع ضرر کمتری برای بدن به همراه دارد اما در مقابل برخی دیگر معتقدند که روغن‌های جامد ازجمله روغن‌های حیوانی برای سلامتی بدن و باز کردن رگ‌های قلبی و عروقی بسیار مؤثر عمل خواهند کرد. روغن بدون ترانس در این بین از کمترین عارضه برخوردار است.

معمولاً روغن‌های مایع بر پایه اصلی از روغن دانه گیاهان سبزیجات و میوه‌هایی که محتوای روغن دارند، گرفته می‌شوند و برای بسیاری از مردم جهان‌بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند. هنگامی‌که به‌عنوان ابزاری برای آشپزی مانند سرخ کردن، کوتاه کردن زمان پخت یا یکی از مواد تشکیل‌دهنده سالاد در نظر گرفته شوند، روغن‌های بدون ترانس گیاهی منبع خوبی از چربی‌های سالم و بی‌خطر برای بدن محسوب می‌شوند.

برای تهیه روغن مایع بدون تراس با بهترین کیفیت و قمیت را از سایت فروشگاهی رومیانی تهیه فرمایید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *